Sander Kop Portfolio

Usertest het Veranderboek

Ik heb voor media innovatie een usertest gedaan met de kinderen van een kennis. Het doel achter deze usertest was om te achterhalen of ons concept, het Veranderboek als leuk wordt ervaren door de doelgroep. Ook is het belangrijk om te weten of ze het interactie ontwerp intuïtief begrijpen of dat er uitleg nodig is over de interface.

Het Veranderboek is een boek waarvan het verhaal en de afbeeldingen veranderen aan de hand van eerder gemaakte keuzes. De doelgroep van het Veranderboek is kinderen tussen de 5 en 10 jaar. Het boek is voor te lezen aan kinderen vanaf 5 jaar en kinderen vanaf 7 jaar kunnen het boek zelf lezen.

Methode

Ik heb enkele scenario’s opgesteld die de kinderen moeten doorlopen. Om ervoor te zorgen dat ze elkaar niet beïnvloeden, heb ik de kinderen de scenario’s afzonderlijk laten doorlopen.
De scenario’s heb ik opgesteld volgens de richtlijnen van de Nielssen Norman Group
Uit de richtlijnen maak ik op dat een goed scenario moet voldoen aan de volgende eisen:

  1. Het scenario is realistisch en typeert hoe mensen normaliter het systeem zouden gebruiken.
  2. Het scenario moedigt gebruikers aan om interactie te hebben met de interface.
  3. Het scenario verklapt het antwoord niet.

Scenario’s

Dit waren de scenario’s die de kinderen moesten doorlopen.

Doel gebruiker: Voeg een personage toe aan het verhaal.
Taak: Open het boek, lees hardop en voeg een personage toe aan het verhaal.

Doel gebruiker: Blader door het boek.
Taak: Ga naar de laatste pagina van het boek.

Doel gebruiker: Wijs de wolf aan.
Taak: Kies de wolf als personage en wijs hem aan.

Ook heb ik enkele zaken voor mezelf genoteerd om op te letten tijdens het observeren van de kinderen wanneer ze de scenario’s uitvoeren.

  • Begrijpt het kind direct hoe hij door het boek moet navigeren, of is uitleg nodig?
  • Begrijpt het kind hoe hij een personage moet kiezen of is uitleg nodig?
  • Hoe reageert het kind bij het verschijnen van een afbeelding?
  • Hoe reageert het kind wanneer hij ziet dat de naam van het personage veranderd?

Tot slot heb ik gevraagd wat ze van het boek vonden en of ze het boek thuis zouden lezen als het van hun was.

Resultaten

  • De kinderen wisten niet direct hoe je het boek moest openen
  • De kinderen snapten niet direct hoe je moest bladeren door het boek, maar na uitleg wisten ze hoe het moest.
  • De kinderen begrepen niet direct dat je personage keuzes in een vakje moet slepen om je keuze aan te geven maar na uitleg wisten ze hoe het moest.
  • De kinderen vinden het boek leuk genoeg om zelf te lezen als ze het zouden hebben.
  • De kinderen vinden het leuk dat er plaatjes verschijnen nadat ze een keuze hebben gemaakt.
  • Het valt de kinderen op dat de naam van het personage veranderd.
  • De kinderen hebben beiden aangegeven dat ze het Veranderboek zouden lezen als ze het zouden bezitten.

Conclusie

Uit het gebruikersonderzoek met de kinderen is duidelijk geworden dat kinderen het boek leuk genoeg vinden om het te gebruiken wanneer ze het zouden bezitten. Ook worden de hoofd functionaliteiten van het concept, namelijk het verschijnen van plaatjes en het veranderen van de verhaallijn, door de kinderen als leuk ervaren. Het interactie ontwerp is niet direct duidelijk voor de kinderen, maar na een keer voordoen begrijpen de kinderen zelfstandig hoe ze moeten interacteren met het Veranderboek. Het belangrijkste doel is behaald, de kinderen vinden het concept leuk.

© 2017 Sander Kop