Sander Kop Portfolio

User Experience

Na de UX lessen heb ik de be-goals van Hassenzahl toegepast op het proftaak project: BrandBazar.

Wat zijn be-goals eigenlijk? Marc Hassenzahl maakt onderscheid tussen 3 soorten doelen (goals):

Be-goals

Zijn gebaseerd op menselijke behoeften als : “competent zijn”, “autonoom zijn” en “bewonderd worden”. Het zijn betekenisvolle doelen, aangezien ze uitgaan van de intrinsieke motivatie van de gebruiker.

 

Do-goals

Is het resultaat dat een gebruiker wil bereiken “iemand bellen” of “een film kijken”.

 

Motor-Goals

Zijn sub-doelen van do goals; de basale interactie met een product. Voorbeelden hiervan zijn “swipen”, “typen” en “tappen”.

Wanneer je de gebruikerservaring van een product wil verbeteren, zijn de be-goals het belangrijkste punt om aandacht aan te besteden, aangezien be-goals uitgaan van de intrinsieke motivatie van de gebruiker, hetgeen wat hem activeert om interactie te hebben met een product of dienst.

 

 

Voor BrandBazar zijn we uitgegaan van de volgende be-goals:

Autonomy/independence

“Feeling like you are the cause of your own actions rather than feeling that external forces or pressure are the cause of your actions.”

De be-goal autonomy/independence wordt vervuld doordat we met BrandBazar de gebruiker de kans geven om zelf invloed te hebben op het winkellandschap door aan te geven welke winkel hij mist. Dit geeft de gebruiker het gevoel dat zijn acties invloed hebben.

Money/luxury

“Feeling that you have plenty of money to buy most of what you want rather than feeling like a poor person who has no nice possessions”

De be-goal Money/luxury vervullen we doordat winkels die op verzoek van de gebruikers van BrandBazar geplaatst worden, de gebruiker keuze geven in het aanbod van producten. Dit versterkt voor de gebruiker het gevoel dat ze zich de dingen die ze willen hebben, kunnen veroorloven.

 

© 2017 Sander Kop