Sander Kop Portfolio

Proftaak pitch

Ik heb ons proftaak concept, BrandBazar gepitcht voor een panel van docenten: Michiel Groenemeijer, Sebastiaan Lefèvre en Berry Sanders. Ik presenteerde de pitch vanuit het perspectief van Marloes, de persona die onze primaire doelgroep vertegenwoordigd (vrouwen tussen de 16 en 35 jaar).

Slides

Hieronder kun je de slides van de pitch bekijken. Wil je graag mijn speaker notes lezen? Klik dan hier.

Waarom was het een goede pitch?

Mijn pitch viel ruim binnen de gegeven tijdsduur. Er waren er geen vragen over hoe het concept nu precies in elkaar steekt, dit geeft aan dat ik heb mijn boodschap duidelijk heb overgebracht. Dat ik mijn boodschap met enthousiasme en overtuiging heb overgebracht, blijkt uit de de positieve feedback van Sebastiaan en Michiel. Ze vonden het beiden een goede pitch.
Dit toont aan dat ik bij deze rubric voldoe aan de eis voor zeer goed:”De student kan onder tijdsdruk binnen de gestelde tijd zijn werk onder het voetlicht brengen en vragen beantwoorden met overtuigende onderbouwing en enthousiasme”.

Feedback

Na afloop van mijn pitch kregen we als groep feedback van het panel.
Hieronder heb ik de feedback samengevat en licht ik waar mogelijk toe wat we met deze feedback hebben gedaan:

Michiel Groenemeijer

"Hoe voorkom je dat er overal grote bedrijven (vb. Starbucks) komen?"

Men kan via BrandBazar slechts een keer stemmen per persoon per bedrijf. Dit voorkomt onzinstemmen. Verder wordt momenteel enkel aangegeven dat er een Starbucks gemist wordt in een bepaalde stad. Wanneer er een Starbucks is in een bepaalde stad, maar de community toch aangeeft een Starbucks te missen, kan dit aangeven dat er  nog een Starbucks moet komen in die stad. Het is echter aan Starbucks om tot actie over te gaan.

"Moeten ze van mij afweten voordat ze op mijn onbekende bedrijf kunnen stemmen? Je kan namelijk nog niet iets missen als het er nog niet is."

Ik heb hiervoor de pop-up spotlight bedacht. Dit geeft onbekende bedrijven een podium op de BrandBazar website, waar ze hun bedrijfsconcept voor kunnen stellen.

"Met hoeveel winkeliers hebben jullie gesproken?, Misschien hebben jullie wel 2 doelgroepen namelijk, want Het is voor bedrijven super waardevol om te weten waar behoefte is aan een bepaalde winkel. Wanneer zouden zij geïnteresseerd zijn in jullie systeem? Je moet op zijn minst polsen of zij daar deel van uit willen maken."

We hebben een vragenlijst verstuurd naar 100 bedrijven. We hebben 14 reacties ontvangen. Van deze ondernemers die een pand nodig hebben voor hun onderneming zou 75%  gebruik maken van  de inzichten die BrandBazar te bieden heeft.

"Als er behoefte is aan zo’n Zara en die zit nu niet op die leegstaande plaats, had ie daar dan al niet gezeten? Zara doet natuurlijk zelf ook onderzoek, dus als daar een leeg pand is dan weet de Zara daar ook van en hebben al besloten daar niet te gaan zitten."

Het onderzoek dat de Zara doet is periodiek, wat ook betekend dat de kans groot is dat in de tijd dat Zara onderzoek heeft gedaan, het pand in kwestie niet leeg stond en de kans groot is dat ze niet afweten van de vraag naar hun winkelconcept op dit moment.

"Jullie kunnen dat platform gaan bouwen, dat geloof ik, maar zinvolheid staat voorop. Het aller belangrijkste is om nu te kijken hoeveel er uitgegeven wordt aan dat onderzoek van Maurice de Hond en of bedrijven behoefte hebben aan jullie realtime data."

We hebben een vragenlijst verstuurd naar 100 bedrijven. We hebben 14 reacties ontvangen. Van deze ondernemers die een pand nodig hebben voor hun onderneming zou 75%  gebruik maken van  de inzichten die BrandBazar te bieden heeft. dit geeft ook aan dat bedrijven behoefte hebben aan onze realtime data. Om te kijken wat de concurrentie vraagt voor haar data, heb ik een offerte aangevraagd bij verschillende marktonderzoekbureau’s. Hieruit bleek dat de kosten voor een soortgelijk marktonderzoek als dat wij met BrandBazar verrichten, namelijk het antwoord op de de vraag: “welke winkel mist u in Eindhoven?”, 10-15 euro per netto antwoord zijn. om dit in perspectief te brengen: Wanneer een bedrijf inzicht wil in de mening van 1000 mensen zou dit dit 10.000 tot 15.000 euro kosten. Wij zullen altijd onder deze prijs kunnen blijven zitten en daarmee een streepje voor hebben op onze concurrentie.

"Was een aardige pitch, goed begin, goed gedaan."

Berry Sanders

"Waar zit de eigenaar van het leegstaande pand, wat is zijn of haar rol?"

We zijn afgestapt van het idee om bedrijven te koppelen aan specifieke leegstaande panden, het gaat bij het concept BrandBazar voornamelijk om het in kaart brengen van de interesse voor winkels op stedelijk niveau. De eigenaar van het leegstaande pand heeft dus geen rol binnen BrandBazar.

"Waar zit het belang van de eigenaar van het pand? Als Marloes een Zara wil, en ik heb een pand, en de Bruna wil dat pand van mij huren, dat komt er gewoon een Bruna."

Uiteraard staat het de eigenaar van een pand vrij om het te verhuren aan de partij die de meeste interesse toont in het pand, Een bedrijf dat door de community van BrandBazar erg gewenst is in een bepaalde stad zal naar verwachting echter een verhoogde mate van interesse tonen in panden in de stad in kwestie.

"Zijn het dan vervolgens wel de standaard huurcontracten die er afgesloten worden wanneer een bedrijf zich via jullie platform wil vestigen?"

Ja, het gaat om standaard huurcontracten met een minimumduur van 2 jaar.

Sebastiaan Lefèvre

"Qua pitch heb ik niets op of aan te merken, was een lekkere pitch. Leuk concept, goed idee! Alleen nog wat verder uitwerken."

© 2017 Sander Kop