Sander Kop Portfolio

Professionele houding

Ik ben dit semester ingegaan met een proactieve houding en veel enthousiasme. In de proftaak nam ik vaak de leiding als het aankwam op het geven van richting aan het concept BrandBazarZo heb ik onder andere het ontwerpen van de huisstijl op me genomen, de social media strategie bepaald en een sterke invloed gehad op de ontwikkeling van het concept. 

Op zoek naar een partnerbedrijf

Nadat ik ontdekt had dat de gemeente Eindhoven een gemeenschappelijk doel als BrandBazar heeft in de aanpak van leegstaande bedrijfspanden, heb ik geopperd de gemeente als partner te betrekken bij ons project.

Via Mikke Leenders, kwam ik in contact met Marco Karssemakers (ambtenaar detailhandel & horeca).

Hij toonde interesse in ons concept en na wat mailverkeer en enkele telefoongesprekken, is het me gelukt om een meeting in te plannen met Marco en Emma Briggs (acquisiteur retail gemeente eindhoven). Ik heb tijdens de meeting de leiding genomen in het gesprek en uitgelegd wat het concept brandbazar precies inhoudt. Marco en Emma zagen veel potentie in BrandBazar en gaven ons waardevolle feedback voor de verdere ontwikkeling van het concept. Zo was het volgens Emma vooral erg interessant om in kaart te brengen waar in Eindhoven consumenten een bepaald bedrijf missen. Zowel bedrijven die zich willen vestigen, als de gemeente Eindhoven, hebben veel aan deze waardevolle data. Voor bedrijven kan een locatie namelijk duizenden euro’s verschillen in huurprijs per maand. Marco gaf onder andere aan dat ons concept ook erg interessant kan zijn voor horecabedrijven.

Achteraf gezien hadden we meer gehad aan de feedback, als de meeting eerder had plaatsgevonden, dit was echter niet mogelijk i.v.m. de drukke agenda van Marco. Desondanks heeft het ons richting en een basis voor een netwerk gegeven voor wanneer we het concept op de markt zouden brengen.

Verwerken van feedback

Na een concept pitch op school, had Michiel Groenemeijer als feedback dat het belangrijk was om in kaart te brengen wat een regulier enquêtebureau vraagt voor een marktonderzoek, aangezien ons concept in feite ook marktonderzoek bedrijft. Ik heb daarom een offerte aanvraag gedaan bij meerdere enquêtebureaus via het platform: alles over marktonderzoek. Na een telefoongesprek met de bedrijfsleider van een enquêtebureau, kwam ik erachter dat het lastig is een prijs te koppelen aan marktonderzoek, aangezien er verschillende vormen van marktonderzoek zijn een marktonderzoek van vele factoren afhangt. Ik dacht aan de werking van ons concept, basaal vragen wij namelijk aan onze doelgroep : “Welke winkel mist u in stad x”? Ik vroeg daarom aan de bedrijfsleider wat het zou kosten om een maand lang mensen uit Eindhoven die onder 1 doelgroep vallen te bellen met de vraag: “Welke winkel mist u in Eindhoven?”. De kosten voor een dergelijk onderzoek zijn 10 tot 15 euro per netto telefoongesprek.

Deze informatie heeft ons een beter inzicht gegeven in de tarieven van de concurrentie en voor ons duidelijk gemaakt dat we met onze dienst altijd goedkoper kunnen zijn dan onze concurrentie.

© 2017 Sander Kop