Sander Kop Portfolio

Logo BrandBazar

5 principes voor effectief logo design

In het designproces van de huisstijl van BrandBazar, ben ik begonnen met het ontwerpen van een logo. Maar wat maakt nu een sterk logo? Om ervoor te zorgen dat het logo van BrandBazar een goed logo is, heb ik de 5 principes voor effectief logo design gehanteerd.

Bedrijfsnaam

Er was nog geen naam voor het concept. Ik vond het concept een bazaar waar je merken kon uitkiezen en koos voor de naam BrandBazaar. De naam is een alliteratie, ik kwam er na Desk research achter dat veel bedrijven alliteratie gebruiken in hun bedrijfsnaam omdat het beter blijft hangen bij de doelgroep. “Companies choose alliterative business and brand names so consumers won’t forget them, such as “Google,” “Twitter,” “Burt’s Bees” and “Tater Tots.”Smith ,N(z.j.), van http://penandthepad.com/reasons-use-alliteration-22227.html

Ook dit onderzoek naar de effecten van alliteratie toont aan dat alliteratie helpt bij het herinneren van zowel proza als poëzie, zowel wanneer men het hardop leest of in het hoofd.

Iteraties

Bij mijn eerste logo iteratie wilde ik een shopping gevoel uitstralen omdat het concept om winkelen gaat. Ik heb twee varianten gemaakt.

Het logo beeldt een winkelwagen uit met daarin de skyline van winkelstraat. De winkelwagen staat symbool voor keuze, wanneer je winkelt maak je constant keuzes. Het logo beeld dus uit dat je je eigen winkelstraat kunt kiezen.

Ik vond het winkelwagentje simpel en herkenbaar, maar was nog niet helemaal tevreden over de skyline, het maakt het logo ingewikkelder en in kleiner formaat kon ik geen winkelstraat meer herkennen. Ik heb beide varianten van het logo voorgelegd aan mijn proftaakgroep en om feedback gevraagd. Zij vonden dat de winkelwagen meer supermarkt uitbeeldt, dan winkelen in het algemeen.

Ik besloot de logo varianten ook voor te leggen aan een afgestudeerd ICT en media designer, werkzaam bij de online marketingafdeling van een groot bedrijf. Zij merkte op dat ik door de woorden Brand en Bazaar te combineren, een Engels woord (Brand), met een Nederlands woord (Bazaar) combineer. BrandBazar of MerkBazaar zou volgens haar passender zijn. Ik wilde het effect van de alliteratie niet kwijt raken en koos ervoor om de naam te veranderen in BrandBazar. Ook zij kreeg een supermarktgevoel bij de logo’s.

Tweede iteratie

Bij mijn tweede iteratie heb ik ervoor gekozen om het de winkelwagen met skyline van een winkelstraat te veranderen voor een abstractie van een winkelpand. De tekst BrandBazar heb ik opgedeeld en onder elkaar gezet, zodat het mooi uitlijnt met de rest van het logo. Ik heb verder getest hoe het logo stand houd in zwart wit.

Ook deze iteratie heb ik voorgelegd aan mijn proftaakgroep.
Na het logo te hebben voorgelegd aan mijn proftaakgroep waren ze erg enthousiast. Ze vonden het logo herkenbaar en zwart wit doet volgens hen geen afbreuk aan de herkenbaarheid van het logo.

Toetsing aan de hand van 5 principes

Hieronder toets ik het logo van BrandBazar aan de hand van de 5 principes voor effectief logo design:

Simple

Het logo heeft een simpele vorm en is daardoor makkelijk te onthouden

Memorable

De logo naam is een alliteratie, wat ervoor zorgt dat de naam makkelijk te onthouden is, wat bijdraagt aan de top of mind awareness.
Dit in combinatie met de simpele vorm en kleur, maakt het logo herkenbaar.

Timeless

Ik heb een simpele vorm en minimaal kleurgebruik gehanteerd, dit is iets van alle tijden. Hieronder enkele voorbeelden van tijdloze logo’s waarbij dit ook gehanteerd is:

Versatile

Het logo is in verschillende groottes en op verschillende media goed leesbaar en dus veelzijdig.

Relevant

Het logo is relevant voor de twee doelgroepen van BrandBazar: vrouwen tussen de 16 en 35 jaar en (startende)ondernemers tussen de 25 en de 40 jaar.

Om de ondernemers aan te spreken heb ik gekozen voor strakke, geometrische vormen, de driehoek en rechthoek. De driehoek staat symbool voor de top bereiken, dat is immers wat een winkelier wil, succes behalen met zijn winkelconcept. De rechthoek staat symbool voor stabiliteit en betrouwbaarheid, ook de kleur blauw straalt vertrouwen uit en is het een geliefde kleur onder zowel mannen als vrouwen.

 
 

 

© 2017 Sander Kop